انتشار خبر جديد:فضلاي حوزه به ارائه نظريه كلان زيارت بپردازند

شرح خبر:


به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت‌الاسلام احمد مبلغي ظهر امروز در نخستين نشست كميته زيارت كه در تالار انديشه دانشگاه قم برگزار شد، با بيان اينكه زيارت داراي عناصر سياحت، عشق‌ورزي به اهل بيت(ع) و گردهم آمدن‌هاي هميشگي در قالب اجتماع است، اظهار كرد: اسلام نسبت به موضوع سفر نگاه عميقي داشته و براي برخي از سفرها عنوان مهاجرت را انتخاب كرده است.

وي با تاكيد بر اينكه سفر داراي بعد فرهنگي، اجتماعي، علمي و اقتصادي است، اضافه كرد: اقتصاد و سفر دو موضوع متصل به يكديگر هستند و در حوزه سفر واژ‌ه‌هايي همانند جابه‌جايي كالا، تامين روزي و منفعت مردم گنجانده مي‌شود.

رئيس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: سفر به مقوله فرهنگ گره خورده است چرا كه واژه آداب به عنوان بخشي از مقوله فرهنگي سفر در فرمايشات امام علي(ع) به صورت مستمر مورد تاكيد قرار گرفته است.

مبلغي عشق‌ورزي به اهل بيت(ع) را پايه مورد نياز اجراي نهادينه كردن سبك زندگي ديني دانست و مطرح كرد: اهل بيت(ع) به عنوان كانوني‌ترين نهاد انساني مي‌توانند اخلاق، عرفان، تدبير و اقتصاد را به جامعه ارائه دهند.

وي با اشاره به اينكه ظرفيت‌هاي نهفته در زيارت به صورت خودجوش فعال‌ مي‌شود، عنوان كرد: زيارت ظرفيت‌هاي بسياري دارد كه تاكنون برنامه مشخصي براي فعال‌سازي اين ظرفيت‌ها در دستور كار قرار نگرفته است و با توجه به اينكه قم فضلا و حوزه‌هاي علميه را در خود جاي داده است، بايد در مورد پديده‌هاي اجتماعي نظريه‌پردازي كند.

عضو مجلس خبرگان رهبري از ظرفيت‌هاي برجسته استان قم ياد كرد و گفت: فضلاي قم بايد به سمت نظريه‌پردازي در مورد زيارت و ارائه نظريه كلان زيارت حركت كنند تا بتوانيم براي حركت به سمت فعال‌سازي ظرفيت‌هاي زيارت برنامه مشخصي را در دستور كار خود قرار دهيم.

وي با بيان اينكه كميته زيارت توليد معرفت‌هاي لازم در مورد زيارت و نظريه‌پردازي در اين حوزه را دنبال مي‌كند، اظهار كرد: اجرايي شدن مصوبات و راهكارهاي ارائه شده در اين كميته بايد توسط استان‌هاي مختلف زيارتي دنبال شده و نشست‌هاي آينده در ديگر استان‌ها برگزار شود.

مبلغي بر ضرورت نظريه‌پردازي در حوزه زيارت با تكيه بر مراكز حوزوي و دانشگاهي تاكيد كرد و گفت: كميسيون‌هاي تخصصي بايد زير مجموعه كميته زيارت تشكيل شده و نتايج جلسات آنها براي عملياتي شدن دنبال شود.

وي با اشاره به اينكه بايد به ابعاد فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي زيارت نگاه ويژه داشته باشيم، مطرح كرد: بايد كميسيون مشخصي در مورد ارتباط ميان اقتصاد مقاومتي و زيارت تشكيل شود تا رهنمودهاي رهبري انقلاب اسلامي در مورد سند چشم‌انداز برنامه ششم توسعه را مورد بررسي قرار دهد.

رئيس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي بررسي خلأهاي قانوني مرتبط با زيارت در عرصه‌هاي سه‌گانه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را از اولويت‌هاي مورد نياز جامعه برشمرد و ادامه داد: بايد براي رفع مشكلات امنيتي كه براي برخي از اماكن مقدس مشكل‌ساز بوده است برنامه جامعي در دستور كار قرار گيرد.

وي با تاكيد بر اينكه اين نشست با حضور جمعي از نخبگان فرهنگي كشور برگزار شده است، تصريح كرد: تا سه شنبه هفته آينده بايد مباحث مورد نياز اماكن زيارتي براي طرح در كميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه توسط مسؤولان اجرايي تهيه و جمع‌بندي شود.

مبلغي با اشاره به اينكه مشاركت مسؤولان اجرايي در اماكن مقدس سبب گسترش خدمات‌رساني به زائران مي‌شود، گفت: مديران اجرايي بايد با نگاه‌هاي جامع فرهنگي و مذهبي براي رفع مشكلات اين اماكن اهتمام جدي داشته باشند.


خبر تصادفي:
مسابقات المپيك ريو براي كارون ايران به خوبي المپيك لندن تمام نشد.واليبالست هاي ايران براي اولين بار به المپيك راه پيدا كردند و توانستند از گروه خود نيز صعود كنند.اما كيفيت بازي واليباليست هاي ايران با انتقادات شديد مواجه شد.البته مسدوميت برخي بازيكنان ايران نيز تاثير زيادي در اين افت كيفيت داشت.وزنه برداري ايران توانست دو مدال طلا كسب كند.اما بهداد سليمي كه يكي از اصلي ترين اميد هاي ايران براي كسب مدال طلا بود در كمال ناباوري و توسط داوري غلط از دور مسابقات كنار رفت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.