خبر جديد:اينديپندنت: كلينتون و دولت آمريكا از همان ابتدا مي‌دانستند رياض و دوحه بودجه داعش را تأمين مي‌كنند


خبر اختصاصي:
سايت هاي خبري روزانه بروز شده ميشود و توسط جديد ترين اخبار ايران اين اتفاق مي افتد.بايد دانست كه جديد ترين اخبار ايران و جهان لحظه به لحظه در اينم سايت ها موجود است.خبر هاي ورزشي اين سايت شامل خبر هاي ليگ هاي ايران و بازي دربي پايتخت است.بازي هاي حساس ليگ ايران را پوشش ميدهيم و به بررسي دقيق عملكرد هر يك از بازيكنان ليگ ميپردازيم.ليگ ايران خيلي زود و سريع شروع شده و تمامي بازي ها با كيفيت بالا و در بالاترين سطح انجام ميشود.تمامي بازيكنان ليگ با قيمت هايي گران در باشگاه هاي ليگ ايران بازي كرده و روزانه تمرينات زيادي را انجام ميدهند

خبر اصلي

به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، روزنامه انگليسي «اينديپندنت» در يادداشتي به قلم «پاتريك كاكبرن» نوشت كه بين آنچه كه دولت «باراك اوباما» رئيس‌جمهوري آمريكا درباره افراط‌گرايي مي‌داند و آنچه كه واقعا در ملاء عام به صورت آشكارا درباره آن مي‌گويند، تفاوت عجيب و غريبي وجود دارد.

اين گزارش سپس در مقدمه خود اينگونه نوشت كه اين از خوش‌شانسي عربستان سعودي و قطر بود كه خشم عمومي مردم آمريكا از شوخي‌هاي جنسي «دونالد ترامپ» نامزد جمهوري‌خواهان در انتخابات رياست‌جمهوري 2016، توجهات را از جديدترين بخش‌ ايميل‌هاي فاش‌ شده «هيلاري كلينتون» نامزد دموكرات‌ها منحرف كرد.

طبق اين گزارش، يكي از جذاب‌ترين اين ايميل‌هاي فاش‌شده تحت عنوان «يادداشت وزارت خارجه آمريكا» به تاريخ 17 آگوست 2014  است كه به واكنش مناسب آمريكا به پيشروي سريع نيروهاي «داعش» بود كه آن زمان به سمت شمال عراق و شرق سوريه هجوم برده بودند.

اينديپندنت ادامه داد، در آن زمان، دولت آمريكا اعتراف نكرد كه عربستان سعودي و همپيمانان سني اين كشور از جنبش‌هاي سبك داعش و القاعده حمايت مي‌كنند اما در يادداشت‌هاي فاش شده مربوط به ايميل‌هاي كلينتون آمده و بر اساس «اطلاعات غرب، اطلاعات آمريكا و منابع منطقه‌اي است»، هيچ‌گونه ترديدي درباره آنهايي كه از داعش حمايت مي‌كنند، وجود ندارد. داعش در زمانيكه اين ايميل‌ها نوشته مي‌شد، در حال سلاخي و تجاوز به روستاييان «ايزدي» و قتل عام سربازان عراقي و سوري كه به اسارت گرفته بودند، بود.

در اين يادداشت كلينتون كه فاش شده بود، نوشته شده است: «ما بايد از ابزار ديپلماتيك و اطلاعاتي سنتي خود براي اعمال فشار به دولت قطر و عربستان سعودي كه حمايت‌هاي مخفيانه مالي و لجستيكي در اختيار داعش و ديگر گروههاي افراطي منطقه قرار مي‌دهد، بهره بگيريم».

روزنامه اينديپندنت با اشاره به اين مورد نوشت كه براي مقامات عاليرتبه آمريكا اين مسئله كه عربستان و قطر از داعش و گروههاي افراطي حمايت مي‌كنند، كاملاً مشهود بوده است اما آنها هرگز آشكارا به اين مسئله اشاره نكردند زيرا دشمني كردن با عربستان و پادشاهي‌هاي خليج‌فارس، تركيه و پاكستان موجب مي‌شد كه قدرت آمريكا تا حد بسيار زيادي در خاورميانه و جنوب آسيا تضعيف شود.

اين گزارش ادامه داد، براي يك مدت بسيار مديدي بعد از حادثه 11 سپتامبر، آمريكا حاضر نبود با اين همپيمانان قديمي خود مقابله كند و بنابراين عمداً «جنگ با تروريسم» شكست خورد. 15 سال بعد از آن حادثه، هم‌اكنون القاعده به شكل متفاوتي درآمده است و بسيار قدرتمندتر از قبل شده است زيرا به كشورهاي حامي اين گروه‌ آزادانه رها شدند.

اين روزنامه ادامه داد، اينطور نبوده كه هيلاري كلينتون بعنوان وزير خارجه آمريكا و دستگاه سياست خارجي آمريكا به طور كلي از آنچه كه رخ مي‌داده، بي اطلاع بوده باشند. پيش از اين انتشار اسناد مربوط به وزارت خارجه آمريكا با نام خود هيلاري كلينتون در دسامبر 2009 توسط ويكي‌ليكس، مي‌گويد: «عربستان سعودي همچنان پايگاه مهم مالي القاعده، طالبان و لشكر طيبه پاكستان (LeT) است».

اينديپندنت نوشت، عليرغم آنكه آمريكا به اين مسائل واقف بوده است اما همدستي سعودي‌ها با اين جنبش‌ها هرگز يك موضوع مهم سياسي در آمريكا نبود. دليل اين مسئله چه بوده است؟

اين گزارش سپس نوشت، پاسخ اين است كه قطعاً‌ آمريكا فكر نمي‌كرده كه فاصله گرفتن از همپيمانان سني خود، در راستاي منافعش بوده و منابع زيادي را در اين راه صرف كرده تا تضمين كند كه چنين چيزي رخ نخواهد داد. آنها از خبرنگاران سازگار، دانشگاهيان و سياستمداراني كه تمايل داشتند از مواضع سعودي‌ها حمايت آشكار و پنهان كنند را جذب و استفاده كردند.

اين گزارش اينگونه نوشت كه عقايد واقعي مقامات ارشد كاخ سفيد و وزارت خارجه آمريكا تنها به صورت دوره‌اي مشهود و ملموس بود و حتي وقتي كه صداقت آنها خبرساز مي‌شد، آنچه كه گفته بودند نيز خيلي سريع فراموش مي‌شد.

بعنوان مثال، اوايل سال جاري ميلادي، «جفري گلدبرگ» در نشريه «آتلانتيك»، تكه‌اي را بر اساس چندين مصاحبه با «باراك اوباما» نوشت كه در آن اوباما «اغلب به شدت، نقشي كه همپيمانان عرب آمريكا در دامن زدن به تروريسم ضدآمريكايي ايفا كرده‌اند را زير سؤال برده بود». او به وضوح اعلام كرد كه تئوري‌هاي سياست خارجي او را وادار كرده كه با عربستان بعنوان يك همپيمان برخورد كند.

گلدبرگ گزارش كرد كه «تا حد زيادي احساسات داخل كاخ سفيد بر اين اساس است كه بسياري از برجسته‌ترين انديشكده‌هاي واشگتن، سفارشات حاميان مالي عرب و طرفدار اسرائيل خود را اجرا مي‌كنند. من شنيده‌ام كه يكي از مقامات دولت آمريكا به خيابان ماساچوست، (Massachusetts Avenue)، محل استقرار بسياري از انديشكده‌هاي آمريكا، بعنوان يك قلمرو تحت اشغال اعراب اشاره كرده است».

اينديپندنت سپس با اشاره به اين گزارش گلدبرگ نوشت، عليرغم اين مسئله، تلويزيون و روزنامه‌ها با كارشناسان باصطلاح آكادميك اين انديشكده‌ها درباره داعش، سوريه، عراق، عربستان سعودي و خليج فارس مصاحبه كردند كه  عمداً اين مسئله را تكذيب كردند.

طبق اين گزارش، ايميل هيلاري كلينتون مربوط به آگوست 2014  به طور مسلم عنوان مي‌كند كه عربستان سعودي و قطر بودجه داعش را تأمين مي‌كنند كه در آن زمان هيچ اشاره‌ علني به اين مطلب نشده بود بلكه رسانه‌ها در آن زمان بيان مي‌كردند كه داعش بودجه خود را از طريق فروش نفت، ماليات و اجناس عتيقه تأمين مي‌كند و بعد از آن تأكيد كردند كه داعش به پول عربستان و كشورهاي خليج‌فارس نيازي ندارد.

اينديپندنت نوشت كه چنين استدلال‌هايي براي توضيح تأمين بودجه گروه تروريستي «جبهه‌النصره» كه هيچ ميدان نفتي تحت كنترل خود ندارد، قابل استفاده نبود اما حتي در خصوص داعش نيز اعتقاد به اينكه يك گروه خودكفا است، هميشه جاي ترديد باقي گذاشته بود.

اين روزنامه انگليسي سپس اينگونه ادامه داد كه با نگاهي به جديدترين ايميل‌هاي فاش‌ شده كلينتون، متوجه مي‌شويم كه وزارت خارجه و سازمان اطلاعاتي آمريكا به طور قطع هيچ ترديدي در اين خصوص نداشتند كه عربستان و قطر، بودجه داعش را تأمين مي‌كنند اما با اين وجود هميشه بين آنچه كه واقعا درباره عربستان و كشورهاي عرب خليج‌فارس مي‌دانستند و آنچه كه واقعا در ملاء‌عام و آشكارا درباره آنها بيان مي‌كردند، تفاوت وجود داشت.

با اينحال، مقامات آمريكايي گاه و بيگاه حقايقي را بيان مي‌كردند بعنوان مثال، «جو بايدن» معاون رئيس‌جمهور آمريكا به دانشجويان هاروارد در اكتبر 2014 گفت كه عربستان سعودي، تركيه و امارات متحده عربي، «خيلي زياد براي خلع اسد و به راه انداختن يك جنگ نيابتي شيعه و سني مصمم بودند. آنها چه كار كردند؟ صدها ميليون دلار و هزاران تن تسليحات را به سوي هركسي كه عليه اسد مبارزه مي‌كرد، روانه كردند. اين در حالي بود در ميان افرادي كه تجهيز مي‌شدند، النصره و القاعده و عناصر افراطي بودند كه از ديگر نقاط جهان آمده بودند».

اينديپندنت سپس به انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا اشاره كرد و نوشت كه رياست‌جمهوري هيلاري كلينتون احتمالاً به مفهوم روابط حسنه نزديك‌تر با عربستان سعودي است.

اين گزارش در پايان نوشت، يادداشت‌هاي فاش شده كلينتون همچنين درباره جاه‌طلبي‌هاي عربستان سعودي و قطر براي سلطه بر جهان سني نيز صحبت كرده است اما اين تلاش‌هاي آنها به موفقيت ختم نشد و هر آنچه كه عربستان، قطر، تركيه و ديگر كشورها فكر مي‌كردند انجام مي‌دهند، محقق نشد و همين شكست‌ها است كه آينده روابط با كشورهاي عرب خليج فارس و دولت آمريكا را شكل خواهد داد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.